onsdag 7 februari 2018

Medelhavspaj m parmesan!

Varje gång jag gör paj så tänker jag: "Varför gör jag inte det oftare!?" Det är ju egentligen rätt enkelt att göra o gott o mycket blir det så man kan få en o annan matlåda också.

4-6 port

1 1/2 dl finriven parmesan
1 1/2 dl riven ost
3 ägg
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
1/4 - 1/2 tsk kajennpeppar
1/2 tsk  salt
1/2 liten zucchini, hyvlad
Ca 150 g blandade tomater, skivade
1 dl kalamata oliver, utan kärnor

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl vetegroddar
1/2 tsk salt
125 g smör, kylskåpskallt, tärnat
2 msk kallt vatten


Ugnen 225 grader.
Mixa snabbt ihop degen till pajskalet. Tryck ut degen i en form ca 24 cm diam.
Fördela ostarna i formen. Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, peppar o salt lite lätt o häll det över osten.
Gräddas i mitten av ugnen ca 15 min eller tills äggsmeten stelnat nästan helt.
Fördela grönsakerna på pajen grädda ytterligare ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar