måndag 5 februari 2018

Toscakladdkaka!

Choklad o mandel....inte så dumt! Gott när det blir lite o tugga på, tycker jag. Gjorde den här när VIP-gänget va här o firade min födelsedag.

10-12 bitar

150 g smör
2 1/2 dl socker
1 dl kakao ( minska lite om du inte gillar för stark kakaosmak )
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tosca:

75 g smör
3/4 dl socker
1 msk ljus sirap
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
175 g mandel, hackad
Ugnen 175 grader.
Klä en springform m bakplåtspapper.
Smält smör, rör ner socker o kakao. Blanda ner ett ägg i taget, tillsätt sist mjölet. Häll upp i formen.
Blanda allt utom mandlen i en gryta, koka upp o låt sjuda 1 min. Häll i de hackade mandlarna o häll toscan över chokladsmeten.
Gräddas i nedre delen av ugnen 25-30min.
Låt vila 10 min innan du lägger över den på ett annat fat.

Servera m vispad grädde/glass o ngt bär t ex hallon eller granatäpplekärnor.
Guttilligutt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar