onsdag 17 april 2013

Foccacia!

Detta är ett härligt buffébröd eller varför inte ta med på picknicken! Våren är ju kommen och då packas korgen med lite gosaker o en filt att sitta på! Och ni som känner mej, DUK!! Det måste man ha, var man än slår sig ner! Härligt!! Receptet kommer fr. Leila.

2 bröd

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
½ dl olivolja (jag tog raps)
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
+ olja o flingsalt till plåten + över brödet

Fyllning 1

Kalamataoliver (ta bort kärnorna)
Rödlök
Timjan, gärna färsk

Fyllning 2

Soltorkade tomater
Rödlök
Rosmarin, gärna färsk
Basilika, gärna färsk

Andra förslag till fyllningar: Fetaost, Körsbärstomater, skinka, salami mm det är bara fantasin som sätter gränser!!

Blanda ut jästen m vattnet. Tillsätt salt, honung, oljan o mjölet. Knåda i 5 min. Jäs i 35 min. Sätt ugnen på 220 grader varmluft.
Dela degen i 2 bitar. Knåda lite o  lägg på 2 plåtar som är smorda o saltade. Platta ut degen till ca 1-2 cm tjock o jäs i 30 min.
Gör "hål" i degen med fingrarna, ringla över olja o strö på salt. Lägg de olika fyllningarna i hålen. Gräddas i mitten av ugnen ca 10 min. Lägg på bakgaller o låt svalna eller ät dom ljumna!! NJUT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar