torsdag 11 juli 2013

Mini baguetter!

Varför inte lägga brödet i en gammal glassform!
I lördags "för"firade vi Hugo. Vi hade Gunillas sallad, MUMS!! (recept finns här), till det passar det ju med något gott bröd eller hur?! Hittade detta receptet i en "Hembakat". Visst det tog lite tid med all jäsning hit o dit men det va´ det värt.

20-25 st

25 g jäst
2½ dl ljummet vatten
1 tsk salt
½ msk olivolja
6-7 dl vetemjöl

Lös jästen i vatten, tillsätt salt, olja o mjölet lite i taget. Knåda degen ordentligt ( 10-12 min för hand eller 5-6 min i köksmaskin). Låt jäsa ca 30 min, vik ner degen i bunken o låt jäsa ytterligare i 30 min. Knåda degen ordentligt på bakbordet, dela i 20-25 bitar. Rulla ut längder o vrid dom åt varsitt håll. Lägg bröden på bakplåtspapperklädd plåt. Mjöla brödet lätt på ovansidan o låt jäsa under bakduk igen i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader  o sätt in en tom plåt. För över pappret m bröden på till den varma plåten o grädda mitt i ugnen ca 10-13 min tills de fått lite färg. Låt svalna på ett galler utan bakduk så behåller de en knaprig skorpa. Förvaras i en papperspåse. Äts samma dag eller frys in.
                                    Näpet till buffén, salladen, soppan eller till picknicken!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar