lördag 15 mars 2014

Kaffekaka m mandel!

Ni som gillar kaffe, kommer nog att gilla dessa kakor! En svag kaffesmak med lite bitar av mandel i, både sega o spröda på samma gång, gott! Men kanske mest en "vuxenkaka"!?
Receptet kommer fr tidningen HEMBAKAT.
Efter dagar av härligt solväder så har de lovat busväder i helgen. Det började redan igår med regn o blåst. Blåsten är kvar men solen är framme iallafall! Vilken tur att jag körde bort högarna som jag räfsade ihop igår...annars hade det varit ogjort arbete...eller så hade de varit bortblåsta, hihi!!
Här kommer receptet:

1 msk snabbkaffe blandas med
½ dl kallt, starkt kokt kaffe
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
175 g smör
½ dl finhackad sötmandel
½ tsk bakpulver
1 krm salt
2 msk ljus sirap
4½ dl vetemjöl

Garnering:

Knappt ½ dl pärlsocker
Knappt ½ dl grovhackad sötmandel

Ugnen på 200 grader.
Lös upp snabbkaffet i det kalla kokta kaffet.
Blanda socker, vaniljsocker o smör till det blir grynigt. Tillsätt mandel, bakpulver, salt, sirap, mjöl o sist kaffet. Blanda ihop till en deg.
Dela degen i 3 bitar o rulla ut till ca 30 cm längder o lägg på bakplåtspapper.
Tryck lite lätt i mitten på längderna, så det blir en liten fördjupning. Strö över blandningen m pärlsocker o den hackade mandeln. Tryck åter igen lite lätt. 
Gräddas i mitten av ugnen ca 12-15 min. Mina tog nästan 15 min, de började få lite, lite färg i kanten.
Skär i sneda bitar medan de fortfarande är varma, låt svalna på galler.

Önskar er en trevlig helg!! Va´ rädda om er!!

KRAMILLIKRAM!!



1 kommentar: