måndag 16 mars 2015

Mees mördegskakor m mandelmassa!

Som ni ser är våren på G...Tussilagon hittade jag vid bäcken som rinner här vid vägen o lite videkissar fick göra den sällskap.
Häromdagen var jag på berättarkväll i Kläckeberga med ett gäng tjejer här från byn. Kan varmt rekommendera det...så himla mysigt...o Sigrid som berättar är fantastisk! Det bjuds även på god soppa, bröd, kaffe o kaka! Och kakan som det bjöds på var typ en sådan här...attans så god...kom på att jag hade ett liknande recept som jag fick av en tjej som jobbade i köket på Storgården -95...har nog inte bakat den sedan dess heller men bättre sent än aldrig, hihi!
                                             Mandelmassan i mitten blir härligt seg, mums!!

Detta behövs:

3 dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
1½ dl florsocker
200 g smör

Mandelmassa ca 200 g
Endel ser ut som korv m bröd, hihi!!

Ugnen 175 grader.
Blanda de torra ingre. i en matberedare, arbeta in smöret till en deg.
Kavla ut mördegen till en smal rektangel. Rulla mandelmassan till finger tjocklek.
Rulla in mandelmassan i degen o pensla m uppvispat ägg o strö på pärlsocker.
Skär i 4-5 cm stora bitar. Lägg på bakplåtspapper o gräddas i mitten ca 15 min, tills de får fin färg.
Efter bara en liten stund inne i värmen slog Tussilago ut som en liten sol!!

Må så gott o njut så FORT solen visar sig!!

KRAMILLIKRAM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar