onsdag 3 oktober 2012

Martinas goa knäckebröd!

Detta recept kommer från min goa vän Martina. En utav oss 4 VIP:are! Hon hade bakat ett gäng till våran "husmors semester", som gick till Ullared i våras. Även till vår paddeltur i somras dök dom upp!!
Attans så goda de va´!! Chips, släng er i väggen!! Visst, det heter knäckebröd men man behöver verken ha smör eller pålägg på!! Gott som tilltugg framför TV:n, till drinken, till ett glas vitt eller rött!

1 dl majsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön (skalade)
½ dl linfrö
½ tsk salt
½ dl raps- el matolja
2½ dl kokande vatten
Flingsalt

Ugnen på 150 grader. Blanda de torra ingredienserna, häll oljan o det kokande vattnet över. Blanda runt o häll ut på 2 plåtar som är klädda m bakplåtspapper. Platta ut smeten så den blir tunn, 2-3 mm. Strö på flingsaltet. Gräddas i mitten i ugnen i 1 tim. Har du varmluftsugn? Ställ in båda plåtarna samtidigt. Låt svalna på bakgaller. Bryt i önskad storlek. Förvaras...det hinner man inte!! Hihi!!




2 kommentarer:

  1. Oj så spännande! Om man inte har varmluftsugn, ska man ändå göra hela satsen och låta en plåt stå och vänta i en timme medan den andra är i ugn? Eller är det bättre att göra en halv sats åt gången tro? Du förstår ju att jag inte är nån storbakare precis...hihi.
    /Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna! Jag är inte heller någon storbakare, så jag vet inte riktigt men jag skulle nog göra ½ satsen åtgången! Lycka till!! Du kan väl skriva en rad hur du gör o resultatet!!

    Kram Helén

    SvaraRadera