torsdag 8 maj 2014

Citronbiskvier!

Dessa små godingarna bjöd Christina på, på APT för ett tag sedan...jädrans i min lilla låda va´ goda de va´! Det är första gången jag gör biskvier, inte så krångligt som jag trodde...så det kommer jag göra igen!
Ca 25 st

300 g mandelmassa
½ dl socker
1½-2 äggvitor

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
1 äggula
2½ dl florsocker
½ citron, skal o saft
1 msk vaniljsocker

Topping:

200 g vit choklad

Ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan fint o rör ihop tillsammans m socker o äggvitorna till en smet. Spritsa eller klicka ut på bakplåtspapper. Gräddas i mitten av ugnen ca 10-18 min, de ska vara lite sega i mitten. Låt svalna. Rör ihop fyllningen, smaka av så du får så sur/söt som du vill ha den. Bred på fyllningen o ställ kallt. Smält chokladen i en liten o djup skål på svag värme i mikron, kör några sekunder, rör om, fortsätt så tills all choklad är smält. Håll i botten på biskvin o doppa dom i chokladen o ställ kallt. De går att frysa. MUMS!!

1 kommentar:

  1. ......och så goda sen. Hoppas de finns också nästa gång jag kommer och köper fika, men du har ju så mycket gott, så det är svårt att välja. Lycka till även i fortsättningen.

    SvaraRadera