måndag 28 september 2015

Plommonpaj!

Det verkar vara ett riktigt plommonår!! Tyvärr har vi inget träd själva...så det är tur att man kan få bli ve lite på annat håll!
Funderade på vad jag skulle hitta på m plommonen förutom att koka marmelad...hittade då detta receptet...jag va lite skeptisk måste jag säga...paj på plommon!!??  Men attans va gott det va...o lite salt i smuldegen...sååå gott! Så vet ni inte vad ni ska göra med alla plommon... då måste ni testa detta mina vänner!

8-10 port

15-20 plommon
3-5 msk socker (beroende på hur syrlig du vill ha den)
1 msk nypressad citronsaft
½ tsk stött/malen kardemumma

Smuldeg:
3 dl vetemjöl
3 msk socker
1 krm salt
150 g smör

Ugnen 225 grader
Smöra o sockra en pajform. Halvera o kärna ur plommonen o lägg i formen. Strö socker o kardemumma över o häll på citronsaften.
Blanda ihop degen o smula den över plommonen. Gräddas i ca 30 min tills den fått fin färg. Låt den svalna något o servera den m vaniljsås eller grädde. MUMS!!

Va´ rädd om dej!

KRAMILLIKRAM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar