söndag 3 december 2017

Italiensk nougat!

Äntligen blev det av att jag provade att göra nougat! Inte så svårt som jag trott när jag läst vissa recept.

Första smakprovet jag tog, smakade väldigt mycket honung men efter en stund kom smaken av nötterna fram ( som tur va, hihi).
Detta kommer jag göra igen!

225 g flytande honung
175 g socker
1/2 dl vatten
1/2 msk glykossirap
1 äggvita
3 1/2 dl blandade nötter, grovt hackade, jag tog pistasch, pecan, hasselnötter
1 dl maizena majsstärkelse

Hacka nötterna grovt.
Mjöla 2 bakplåtspapper m maizena.
Blanda honung, socker, vatten o glykos i tjockbottnad gryta. Koka till 150 grader, rör då o då.
Ta bort grytan från värmen.
Vispa äggvitan till hårt skum i en stor skål.
Häll långsamt den varma sockermassan i äggvitan, vispa HELA tiden. Vispa tills den blir seg, tjock o "vit".
Vänd ner nötterna m en slev.
Fördela massan på papprena o forma till ca 30 cm långa limpor m hjälp av maizenan. Platta till något.
Låt svalna o borsta bort överflödet av maizenan.
Skär i önskad storlek o pudra ev bitarna m mer maizena så dom inte klibbar ihop.
Om man vill kan man slå in dom i cellofan.
                                  Mums!!

KRAMILLIKRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar