torsdag 16 augusti 2012

Då va´det dax igen!

 Fairyrosorna blommar för fullt!
Ni som tröttnat på mina blombilder kan sluta läsa här!! Och för er andra, här kommer några bilder på vad trädgården förmår just nu! Fairyrosorna fick jag för några år sen, de skulle slängas!! Jag brås nog på far min! Hihi!! Det går ju inte slänga sånt som kan vara bra att ha!! Och de här små godingarna har jag verkligen haft glädje av!!
Den här blåa Hortensian flyttade vi med från förra huset! Mormor sa att den inte skulle klara flytten men jag tänkte: "Klart det går" och den har blommat varje år i 9 år nu, så det va´ väl tur att jag försökte! Hihi!
Höstanemonen, en av mina favoriter har börjat slå ut. I år är de lite ljusare än vanligt men är ändå vackra!
Klicka gärna på bilderna så blir de större, då ser man hur fina blommorna är! Naturen är fantastisk!
Är det någon som vet vad dessa gula bollar heter? De blir väldigt höga, 1½-2 m ungefär!
Även den här har jag tappat namnet på. Fick den av farmor för ca 12-13 år sen, den är så fin med sin bruna lilla "knapp" i mitten! Det är så roligt att ha kvar blommor från hennes trädgård! Snälla!! Ni som vet vad dessa 2 gula skönheter heter, skriv gärna en rad! Har letat i mina trädgårdsböcker men hittar dom inte!
Rosenstaven är ju rättså fin när man tittar riktigt nära på den. Med alla dessa små, små blommor!!
Den här Vidjehortensian (tror jag att den heter) fick jag förra året av jobbarkompisen Susanne. Hennes trädgård går inte av för hackor!! Där ligger man i lä kan man säga!!! Utav tre skott tog sig iallafall två! Hoppas den ska trivas o breda ut sig! De vita blommorna "lyser" fint i skymningen!
Japp, det va´ det, det! Slut på blomrapporten  för denna gång!

Nu ska jag lägga mej o läsa den nya "HEMBAKAT" hoppas hitta goa recept som jag kan prova att baka o som kanske ni kan få se resultatet på här!!

NATTILLINATTI!!









1 kommentar:

  1. Jag är inte hundra säker men jag tror det är 2 sorters rudbeckia.Har dom jag med och den höga kallas Guldboll men de är en sorts rudbeckia de med.Tror jag lika bra att tillägga:))
    Kicki

    SvaraRadera