tisdag 7 augusti 2012

Tobleronesnittar!

Idag på lunchen hittade jag det här receptet, lät så smarrigt att jag köpte en Toblerone när jag körde hem. På ca 20 min hade vi nybakade kakor. Går nästan fortare att baka dom än att: ut i bilen, starta, köra till affären, in o handla, stå i kö...ja ni fattar! Och så är det ju 10 gånger godare att äta hemma bakade kakor!
ca 40 st

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
1 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
50 g Toblerone

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa ihop smör, socker, vaniljsocker, bikarbonat o sirap tills det blir ljust o krämigt. Blanda i mjölet. Hacka chokladen. Häll ut degen på lätt mjölat bakbord o arbeta in Tobleronen för hand. Dela degen i 3 bitar o rulla ut till plåtlånga längder. Lägg på bakplåtspapper. Platta till dom något. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt svalna lite o skär dom sedan i snittar.
                                              Sätt på kaffehurran o njut av sega härliga kakor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar