onsdag 18 december 2013

Ingrids Lingontosca!

Pepparkaka o lingon, en härlig kombination! Receptet kommer från moster Ingrid. Kusin Anna bakade den förra året (tror jag det va´)...men inte förrän nu kom jag på att..."Javisst ja, det receptet finns ju här någonstans". Som tur va´ hittade jag det!
Detta behövs:

150 g smör
½ dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 tsk malen kardemumma
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
3 dl lingon

Toscaglasyr:

75 g smör
3/4 dl socker
1½ msk vetemjöl
1½ msk mjölk
1 dl mandelspån
Ugnen på 175 grader.
Smält smöret o tillsätt mjölken. Vispa ägg o socker pösigt. Rör ner degvätskan o kardemumman i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver o kanel , rör ner det i smeten.
Häll smeten i en form 25 x 35 cm, klädd m bakplåtspapper. Strö över lingonen.
Gräddas i nedre delen av ugnen ca 25 min.

Toscaglasyren: Blanda smör, socker, mjöl o mjölk i en kastrull. Värm under omrörning. Ta bort från plattan o blanda ner mandeln. Bred den varma toscan över den varma kakan. HÖJ UGNSVÄRMEN TILL 200 grader o grädda 8-10 min till.
Låt kakan kallna innan den skärs i rutor.
Eftersom det blir mycket gotte till jul, skar jag dessa lite mindre än jag brukar göra med sådana här kakor, ca 4 x 4 cm. Så att man orkar ta av alla sorter...

KRAMILLIKRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar