onsdag 19 oktober 2016

VEGETARISK LASAGNE m halloumi, spenat o pumpakärnor !

Bilderna ser inte så roliga ut men avskräcks inte för det! Hihi!
Det här med vegetariskt tycker endel av oss är lite knepigt kanske men här kommer ett recept på en supergod lasagne. Fick smaka den hos VIP-Gunilla...tusen tack för det Sporty Spice!!
För några veckor sen skulle jag bjuda en vegetarian på middag...lite panik...men kom på att jag hade detta goda recept. Även övriga familjen tyckte det smakade förträffligt.
4 port

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
1 paket färska lasagneplattor (à 200 g)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad färsk timjan eller 1 tsk torkad timjan
4 dl vatten
200 g fryst bladspenat
2 halloumiost à 200 g
1½ dl pumpakärnor
1½ dl riven prästost
salt o svartpeppar

Ugnen 225 grader.
Finhacka lök o vitlök. Fräs i olja tills det blir mjukt, ca 3 min.
Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning, timjan o vatten.
Koka på medelvärme utan lock ca 5 min. Tillsätt spenat o låt koka 5 min till. Smaka av m salt o peppar.
Skär halloumin i tunna skivor.
Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor o halloumi i en ugnssäker form ca 20 x 30cm. Börja o sluta m tomatsåsen.
Strö över riven ost.
In i mitten av ugnen ca 20 min.
Servera m pizzasallad eller vanlig grönsallad.
                                                                         MUMS!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar