onsdag 20 november 2013

Dröm med smak av pepparkaka!

Vet inte vad ni säger men jag tycker det är roligt med gamla recept som man kan ändra lite... o vips så har man fått en "ny" kaka!!
Fick tips på pepparkaksdrömmar igår på jobbet. Vi i den här familjen ÄLSKAR drömmar...så varför inte hälla i lite pepparkakskrydda i smeten!!??
Jag tog mitt recept på drömmar...

ca 50 st

100 g rumsvarmt smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1½ msk pepparkakskrydda
1 dl olja (raps)
1 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl
Ugnen på 150 grader. Vispa ihop smör, socker, vaniljsocker o pepparkakskryddan så det blir luftigt. Häll i oljan lite i taget. Blanda hjorthornssaltet med lite av vetemjölet tillsätt det i smeten o blanda väl. Vispa i resten av mjölet.
Rulla små kulor (stora som köttbullar) o lägg på bakplåtspapperklädd plåt, 25st/plåt.
Gräddas i mitten av ugnen i ca 20 min. Låt svalna på plåten.
Lägg i en burk o förvara dom HÖGT upp...hihi!! Mina fick ligga i en gammal kaffeburk från Kaffe-aktiebolaget TELMA från Göteborg!
Det ska bli spännande o höra familjens utlåtande i kväll...men jag kan tänka mej att de kommer att ta slut hur eller hur...för i detta hus,  försvinner gosaker VÄLDIGT snabbt...finns både STORA o små råttor här kan jag lova, hihi!!

Tror jag ska göra som Ann-Christine...skriva lever eller bruna böner på burkarna!!!

Ikväll har jag lovat Vilma att vi ska baka "GLADKAKOR"...spännande!

KRAMILLIKRAM!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar