måndag 18 november 2013

Lussekatter!

Har bakat lussekatter i helgen...enligt konstens alla regler! Iallafall om man få tro tidningen "Buffé". De hade testbakat många recept o kommit fram till att detta va´ det bästa...
Hur som haver, så kan jag inte avgöra om de här blev godare än andra...men en anings luftigare blev de nog.
Men "mina" lussebullar med mandelfyllning är snäppet godare eftersom fyllningen gör att de blir saftigare, tycker jag! Men, smaken är som baken!!

I receptet står det att det ska bli ca 40 st...jag fick 28, hihi, men då blev de rätt stora.

2 pkt saffran (à ½g)
2 msk rom eller vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk (3%)
2 dl socker
½ tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13½ dl )
1 dl russin
mjöl till utbakningen
1 ägg till pensling

Ta fram smör o mjölk så det blir rumsvarmt!
Lägg saffranet i vatttnet el romen, rör om o låt stå 30 min.
Skär smöret i tärningar.
Smula jästen o blanda m mjölk, smör o saffran. Tillsätt socker, salt o mjöl.
Arbeta degen 15 min i maskin eller 20 min för hand.
Låt jäsa ca 60 min under bakduk.
Lägg russinen i vatten ca 30 min, sila sedan av vattnet.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Knåda lätt o baka ut katterna. Lägg på bakplåtspapperklädd plåt. Jäs ca 30 min under bakduk.
Ugnen på 225 grader.
Tryck i russinen o pensla m uppvispat ägg.
Gräddas ca 8-10 min i mitten av ugnen.
Lussekatterna får svalna på galler under bakduk.
Nybakta med ett glas mjölk eller en kopp kaffe...inte så dumt!! Fika bör man... Hihi!

KRAMILLIKRAM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar