onsdag 20 november 2013

Gladkakor!

Här rullas det för fullt...
Ikväll har Vilma o jag bakat GLADKAKOR! Varför? Jo, Vilma tappade sin första tand igår kväll! Jippi!! " Mamma, jag är så himla glad för att jag har tappat min tand...så jag fick en guldpeng, tandfen måste ha mycket pengar..." De hade bakat sådana i F-klass häromdagen! "De va´ ju så goda", tyckte Vilma så hon bad om receptet!
...sen böjas lite...
Ca 50 st (vi fick ca 35)

5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk vaniljsocker

Garnering:
Strösocker eller vaniljsocker
...häpp! En GLAD mun!

Ugnen 175 grader. Hacka samman mjöl, smör o vaniljsocker till en grynig massa. Arbeta ihop degen med händerna. Låt degen vila kallt en stund.
Trilla sedan degen i 8 cm långa pinnar, något tjockare på mitten, böj dom till glada munnar! Lägg dom på bakplåtspapper. Gräddas i mitten av ugnen ca 12 min.
Vänd dom i socker medan de är varma. Låt svalna.
Sedan är de färdiga till att äta!
Goda kakor!
Glada munnar måste ju ha lite färg på läpparna, eller hur??!! Strösockret är färgat med karamellfärg!

Hoppas ni haft en BRA dag!

KRAMILLIKRAM!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar