tisdag 6 december 2011

Annorlunda knäck!

Ni tror väl att knäck stigit mej åt huvudet!! Och det har ni alldeles rätt i!! Knäck i lurarna, kan man säga!! Tror att jag har 5 st olika recept här på bloggen nu!! Hittade dessa recept på mjölkförpackningen och nyfiken som man är, måste man ju prova!

Citronknäck

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Koka allt tillsammans ca 15 min i en VID gryta. Gör kulprov. Riv lite citronskal. Häll upp knäcken i formar o strö över citronraspet! Nästa gång så tar jag lite mera citron på. MUMS!!
Och nu till nästa lilla lustighet!! Om man gillar saltlakrits måste man testa dessa!! Det söta möter det salta!!

Lakritsknäck

Samma ingredienser som ovan + 10 st turkisk peppar. Krossa karamellerna fint med mortel, häll i smulet när knäcken håller kulprovet. Låt det smälta. Häll upp o dekorera med lite större bitar av karamellerna.
                                         De får förvaras i den här söta asken från Miljögården!
Nu mina kära vänner har jag nog knäckat färdigt, hoppas ni kan hitta något av recepten som passar er!!

1 kommentar:

  1. Använt din bild och recept som tips på min blogg, hoppas att det är ok, säg till annars

    SvaraRadera