söndag 18 december 2011

Mikaels farmors karameller!

Tacka vet jag gamla hederliga recept! Detta kommer från sambons farmor Agnes. "Riktiga" julkarameller ska ni veta!

3 dl socker
2 dl grädde
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
50 g smör/margarin
½ hg sötmandel
Blanda allt utom mandeln i en vid gryta. Koka ca 30 min under omrörning, gör ett kulprov. Det tog bara 15 min för mej idag så håll koll. Hacka mandeln, häll i sist. Häll upp i form klädd med bakplåtspapper. Ställ svalt o skär sedan i rutor. Mumsilimums!!
                                                                         Lycka till!!

2 kommentarer:

  1. TACK Helén för alla fina bilder och härliga recept.Dom gör att jag orka med den här mörka årstiden då jag helst vill dra täcket över huvudet och inte stiga upp förrän vårsolen tittar fram./ Stina

    SvaraRadera
  2. Tack Stina! Känns bra att kunna "hjälpa till". Snart vänder det igen o det blir ljusare. Tills dess får vi baka o pynta oss igenom detta!! ;)

    SvaraRadera