måndag 13 februari 2012

Heléns Semlemuffins!

Hittade ett recept på en variant till den vanliga semlebullen! Jag gillar den gamla heliga bullen men det är kul o prova lite nytt eller hur! Eftersom jag inte hittade alla ingredienserna som stod i receptet fick jag improvisera lite...resultatet...?godkänt får den! Så är det något som fattas som står i receptet, våga prova något annat! Det kan ju faktiskt bli himla bra!

ca 12 st

4 dl vetemjöl
3 dl socker
2½ tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g rumsvarmt smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Blanda mjöl, socker, bakpulver, salt o smör i en bunke.Tillsätt 1 dl mjölk, rör ihop till en slät smet. Vispa ihop ägg, vaniljsocker o resten av mjölken ( 1 dl ). Blanda ner i bunken till en jämn smet. Klicka ut i pappersformar som får stå i en muffinsplåt. Grädda i 15-20 min i 175 grader. Låt svalna.

"Grädden":

300 g philadelphia ost
3 dl hårt vispad grädde
2 dl florsocker

Vispa osten mjuk m florsockret. Vispa grädden o VÄND ner med hjälp av slickepott i ost röran. Låt stå i kylen en stund.

"Mandelmassan":

100 g mandelmassa (fint riven)
5 msk päronmarmelad (recept finns här på bloggen)
2 msk grädde
2 msk finhackad mandel
några droppar grön karamellfärg

Blanda ihop allt o smaka av.

Skär av toppen på muffinsen, spara till lock. Gröp ur ett litet hål, lägg i ca 1 msk av päronmassan. Spritsa på "grädden", sätt tillbaka locket o pudra över med florsocker.
Jag kan tänka mej att den blir alla tiders med vanlig mandelmassa o grädde också!  Våga prova!! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar