måndag 27 februari 2012

Choklad Panacotta!

I helgen hade vi VIP-träff! Man är lyckligt lottad att ha´ så fina o goa vänner! Vi firade min födelsedag (bättre sent än aldrig,hihi.), jag fick ett besök tillsammans med VIP:isarna till Gårdby kafé o lanthandel som ligger på Öland!! Härligt fika, inredning o kläder! Har ni aldrig varit där så ta en utflykt dit i sommar! Eller förresten man kan åka dit året om!! Kolla deras hemsida www.gardbylanthandel.net, de här portionsskålarna är köpta där!
Till middag gjorde jag Lax med Cous cous (recept här på bloggen). Efterrätten gjorde jag i portionsformar, det är vågat i det här gänget ska ni veta!! I vanliga fall brukar det vara recept till 8-10 portioner som gäller eftersom vi är riktiga gottegrisar allihop (vi är 4st), hihi.
4 port

2 dl grädde
2 msk socker
100 g mjölkchoklad
0,75 st gelantinblad

Blötlägg gelantinet i kallt vatten 5 min. Koka upp grädden o sockret, ta bort från plattan, sätt på lock o låt dra ca 10 min. Hacka chokladen fint o lägg i en bunke. Ta upp gelantinet o krama ur vattnet, lägg det i den varma grädden o rör runt. Häll sedan detta över chokladen o rör tills det smälter. Häll upp i 4 koppar o ställ kallt minst 3 timmar. Servera med färska bär.
Nog för att vi är gottegrisar men det räckte faktiskt med en liten skål var, guttiligutt!! Så jag tror att jag är förlåten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar