söndag 2 september 2012

Kokosrulltårta m hallon o lemon curd!

Idag har mamma, pappa, Henry o Birgitta varit här på söndagsmiddag! Till efterrätt gjorde jag denna friska, goa lilla rulle! Receptet hittade jag i HEMBAKAT.

Svärfar tyckte den va´ så god att han beställde en till sin födelsedag (som inte är förrän i mars!!), tror nog jag får baka en till honom innan dess!! Hihi!
Ca 14 bitar

3 ägg
2 dl socker
3 dl kokos
3/4 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:

2 dl vispgrädde
1 dl lemon curd
ca 3 dl hallon, frysta eller färska (jag hade frysta)
Ugnen på 250 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda de torra ingre. o vänd ner i smeten. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd långpanna, 30 x 40 cm. Grädda i mitten i 5 min. OBS!! Håll koll, det går snabbt tills den bränns!! Vänd upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Ta bort gräddningspapperet fr kakan. Låt svalna.

Fyllning: Vispa grädden rättså hård, vänd ner lemon curd, bre detta på kakan o lägg dit hallonen, rulla ihop fr långsidan med hjälp av bakplåtspappret. Låt vila i kylen någon timme. Om nu kakan blev lite, lite för mörk, pudra över florsocker. Jag rostade lite kokos också o strödde på. Sen kan man ju dekorera m hallon, citronmeliss eller varför inte färska blommor. Våra små rosor blommar som stollar ute i landet så det fick det bli!!
                                                             FRISKT O GOTT!!

Dukningen gick i blått o grönt. Den blåa hortensian fr trädgården fick komma in tillsammans med snöbären. Duken är fr Gudrun Sjödén. Glasen kommer ifrån Älghults glasbruk. Tallrikar o bestick, loppisfynd.
                       Ljusen står i kakformar. Söta tändsticksasken har kusin Charlotta gjort!






2 kommentarer:

  1. men oj så trevligt att sätta sig till bords och vilken härlig avslutning! Underbara bilder!
    Ha de gott!
    //Hanna

    SvaraRadera
  2. Tänk att du hittade något som passade till din lemoncurd ;) Ser mumsigt ut!!! // VIP-Jenny

    SvaraRadera