måndag 3 september 2012

Sockerkaka m nötter o nutella!

Imorgon fyller min älskade pappa år! HIPP HIPP HURRA!! Som alltid är han "bortrest" o önskar sig inget!! Hihi!! Men eftersom han gillar nötter så passar väl denna att ge bort!?! Får väl bli någon lott av något slag också. Så pappa: "Jag tycker nog att du ska hålla dej hemma imorgon, för den här gick inte av för hackor!!"   (Jag har nämligen provsmakat en bit. Ja, inte utav din då, utan av den andra, gjorde två istället för en).
Ca 10 bitar

100 g smör
1½ dl gräddfil
150 g hasselnötter
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
2½ dl socker

Garnering:

3/4 dl vispgrädde
150 g nutella
ca 50 g hasselnötter

Ugnen på 175 grader. Smörj o bröa en 1½ l sockerkaksform m hål i mitten ( jag tog 2 mindre o då behövde de bara vara i ugnen 30 min). Smält smöret o häll i gräddfilen. Mal nötterna o blanda m mjölet o bakpulvret. Vispa ägg o socker pösigt. Vänd ner de torra ingre. varvat m smörblandningen i äggsmeten. Häll smeten i formen o grädda i ca 45min ( 30 min om du tar 2 mindre formar). Låt svalna. Koka upp grädden o vispa ner nutellan, låt det svalna o tjockna något innan du häller det på kakan. Hacka nötter o strö över. Låt stelna.
                                                   Koka en god kopp kaffe, ät o njut!!


1 kommentar: