söndag 20 november 2011

Drottning Christinas Julbröd!

I min familj är det inte så populärt med vanliga lussekatter. Men detta recept har gått hem! Även detta recept kommer från Lillagård! Idag gjorde jag en variant, eftersom dom ska säljas på cafét. Istället för att göra en "krans" så gjorde jag små knyten. Det blev jätte bra, det kommer jag nog göra hädanefter också!

ca 40 st

125 g smör
1 pkt saffran
3 dl mjölk
1 ägg
1½ dl socker
½ tsk salt
50 g jäst
ca 12 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret o tillsätt mjölk o saffran. Värm till 37 grader. Häll vätskan över jästen o lös upp den. Tillsätt resten av ingredienserna. Arbeta degen kraftigt. Låt jäsa i 30 minuter.

Fyllning

100 g smör
1 dl socker
50 g mald mandel
Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen. Dela degen i 3 delar o kavla ut till en rektangel, skär rutor som är ca 8 x 8 cm. Lägg 1 tsk fyllning på varje o vik in kanterna. Nyp ihop den sista snibben.

Lägg i bullformar som är satta i en muffinsplåt. Jäs i 30 minuter till. Pensla med ägg o strö på pärlsocker. Grädda i ugnen ca 8-10 minuter i 200 grader.
                                                                   Ät och njut!!

2 kommentarer:

  1. Hej
    Nu har barnen och jag julbakat men våra bullar ser inte ut som dina
    Trevlig Helg

    SvaraRadera