måndag 5 mars 2012

Fröbullar!

I dessa förkylningstider orkar man inte baka o laga mat precis! Men för att ni inte ska tröttna att gå in här på min lilla blogg så får jag ta o lägga ut lite bilder o recept som jag tagit/gjort tidigare!

Hoppas ni är friska där ut i "stugorna"! Det är mycket baciller nu!! Hoppas det blir bättre framöver så man kan njuta av våren sen!! Tänk en liten picknick...när det börjar spira i naturen...då är det gott med nybakade fraller! Här kommer ett recept på goa, goa bullar!!

1 pkt jäst
7 dl ljummet vatten
1½ msk salt
1 dl olja
½ dl honung
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl kli
vetemjöl (kommer inte ihåg hur mycket det ska vara men ca 15 dl tror jag, ni får känna er fram) Hoppas det blir bra!!

Smula jästen o blanda med vattnet. Häll i alla ingredienserna o så mycket mjöl att det blir en smidig deg. Låt jäsa ca 45 min. Knåda degen o forma till valfria bullar o platta till dom något. Jäs ca ½ tim till.  Pensla med vatten o strö på lite flingsalt. Gräddas i ugnen på 200 grader ca 10 min.

Ha´en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar